Scheefbrand en tunnelbrand, welke sigarenroker heeft dat nou nog niet ervaren? Hoe komt het en kun je het voorkomen? Brandproblemen bij sigaren, dáár wil ik het in deze blog over hebben.

Voorzorgsmaatregelen

Het begint natuurlijk bij het aansteken van de sigaar. Als dat niet goed gebeurt, dan kan alleen dit al scheefbrand veroorzaken. Belangrijk is dat je de sigaar voorzichtig boven de vlam houdt en de sigaar rustig rond draait. Zodra de voet helemaal rood gloeit, is hij helemaal aan.

NB: Het moge duidelijk zijn dat je een sigaar nooit met een benzineaansteker moet aansteken. Ook een kaars is ‘not done’. Neem een gewone gasaansteker of lucifers. Laat bij de lucifers wel eerst de kop verbranden zodat de zwavel verdwenen is.

De relatieve luchtvochtigheid

Een ander belangrijke oorzaak van brandproblemen is dat de sigaren niet op de juiste relatieve luchtvochtigheid in je humidor liggen. Zowel te nat als te droog is niet goed voor je sigaar, maar vooral te vochtige sigaren zullen te langzaam en moeilijk branden.
Bovendien is je rooktempo bij sommige problemen ook mede verantwoordelijk. Bij het ideale rooktempo is de askegel recht. Wanneer je te langzaam rookt ontstaat er een krater in je sigaar, terwijl er een ‘cone’ ontstaat bij snellere rokers.

Scheefbrand

Sommige ergeren zich er dood aan en andere, zoals ik, hebben er minder problemen mee. Bij scheefbrand brand de sigaar niet gelijkmatig. De sigaar wordt warmer aan de ene kant dan aan de andere kant.

Ga vooral niet te hard aan je sigaar trekken; daar wordt deze te warm van en dat beïnvloed de smaak. Neem zachte trekjes, daar koelt de sigaar van af en wellicht corrigeert de sigaar de scheefbrand vanzelf. Wat de scheefbrand ook kan verhelpen is om tijdens het roken je sigaar te roteren.
Daarnaast zou je de sigaar kunnen bijbranden met je aansteker, maar ook hier moet je voorzichtig mee zijn. Zorg er in ieder geval voor dat je niet het hele dekblad gaat verbranden!

Runners

Van alle brandproblemen is een runner misschien wel de ergste. Op het eerste gezicht een klein gaatje, maar naarmate de sigaar warmer wordt, ontstaat een gapend gat in je sigaar.
Dit brandprobleem heeft de potentie om je sigaar in enkele minuten helemaal te vernietigen. Een runner kruipt over de zijkant van je sigaar. Een soort scheefbrand dus.
De oorzaak kan liggen aan het feit dat een hele dikke nerf begint te branden. Ook kan er een tunnel in het dekblad voorkomen.
Zodra je last hebt van een van deze symptomen, kun je het beste je sigaar laten doven, eventueel afknippen en vervolgens opnieuw aansteken. Je kan de nerf ook een klein beetje vochtig maken met wat water of speeksel. Dit zal je helpen om het snelle branden te vertragen. Het is van te voren nooit vast te stellen of je last gaat krijgen van dit brandprobleem.

Breuk

Een van de meest voorkomende problemen zijn kleine scheurtjes in het dekblad. De makkelijkste oplossing om barsten of zwellen te voorkomen is om rustiger te gaan roken.
Bij een lager rooktempo krijgt het overtollige vocht de kans om te verdampen zonder dat je dekblad gaat zwellen en wordt deze ook niet te heet zodat de kans op scheurtjes kleiner wordt.
Bovendien is het afhankelijk van de gebruikte bladen. Een sigaar met een Cameroon dekblad is bijvoorbeeld erg kwetsbaar, dus zal breuk daar sneller bij plaatsvinden dan bij een sigaar met een Connecticut Shade dekblad. Bij laatstgenoemde zal het dekblad eerder gaan zwellen dan barsten. Daarom is het altijd van belang de luchtvochtigheid van je humidor goed in de gaten te houden.

Tunnelbrand

Bij tunnelbrand verbrandt het binnengoed sneller dan het dekblad. De kern van de sigaar is dan veel heter dan het oppervlak. Je hebt dan een soort krater in de voet of askegel van je sigaar.
Wanneer je aan de sigaar trekt, geeft deze vaak weinig tot geen rook af. Na enkele korte trekjes achter elkaar lijkt het probleem verholpen, maar schijn bedriegt.
Bovendien mis je een hoop van de smaak doordat het dekblad niet (goed) brandt.
Sigarenrokers die te langzaam roken hebben in de regel sneller last van tunnelbrand. Het centrum van de sigaar blijft namelijk het langst warm. Wanneer je te langzaam rookt, trek je te weinig aan de sigaar en verhit je alleen steeds weer het binnengoed en niet de volledige sigaar.
Verhoging van het rooktempo zou dus een oplossing kunnen zijn.

Het lagere rooktempo is één gebruikersoorzaak. Een tweede oorzaak is door rechtstreeks contact tussen de sigaar en de vlam of een te geconcentreerde vlam. Hierbij schroeit een bepaald deel van de sigaar sneller dan andere gedeelten. Zorg dus voor een goede manier van aansteken zoals hierboven kort besproken.

Het blijft handwerk

Dan de niet-gebruikeroorzaken. Tunnelbrand kan ook verschijnen als in het binnengoed te veel tussenruimte bestaat. Dit kan enerzijds betekenen dat de roller te weinig tabak heeft gebruikt voor de specifieke vitola. Dit wordt ook wel ‘ondervuld’ genoemd. Anderzijds kan het simpelweg betekenen dat het binnengoed niet netjes is opgerold in het omblad. Als er te veel ruimte tussen de bladeren zit, kan de sigaar dus ook gaan tunnelen.
De sigaar ‘toasten’ en zijdelings branden zou tunnelbrand kunnen voorkomen. Mocht je last van tunnelbrand hebben dan zou ik zelf de sigaar bijbranden. Eventueel verwijder je eerst de as en knip je een klein stuk van de sigaar af. Ook de as aftikken en vervolgens ‘purgen’ wil nog wel eens helpen. Bij purgen houd je de vlam voor de sigaar en blaas je als het ware de onwenselijke deeltjes uit de sigaar.
Uiteindelijk blijft het een natuurproduct dat door mensen wordt gerold, maar een goed begin is het halve werk. Neem dus de tijd om je sigaar goed aan te steken!

Blaren

Tijdens het roken kunnen er blaasvormig bultjes aan het vuureinde zitten. Dit leidt over het algemeen niet tot grote problemen, maar het ziet er niet echt aantrekkelijk uit.
De blaren worden veroorzaakt doordat de sigaar te vochtig is.
Wanneer een sigaar dan wordt aangestoken verdampt het water waardoor het dekblad en omblad kunnen gaan zwellen.

Conclusie

Brandproblemen kun je niet altijd voorkomen. De fout kan in de constructie van de sigaar liggen, hoe de sigaar is opgeslagen, maar ook door de sigaar niet op de juiste manier aan te steken of door manier van roken. Er komt dus veel meer bij kijken dan alleen maar ‘even’ een sigaar te roken. Deze hobby blijft voor mij daarom ook interessant en er is, als je in een gezelschap rookt, altijd genoeg stof om over te discussiëren.

Groet,

Ron

Blog – Brandproblemen bij sigaren